Menu

Gezondheid

Informatie

  • Brad Pitt

    Waar komen wij vandaan? Zijn wij familie van de chimpansees? Wat heeft de evolutie met ons gedaan? Zijn we wel gezond bezig? Waarom hadden ze in de oertijd geen diabetes type 2? Wat kan jij doen om weer in de pas te lopen met de evolutionaire ontwikkelingen?

    Weet je het nog, uit mijn vorige blog? De evolutie mismatch, kort samengevat:  wat wij dagelijks doen ten opzichte van lang geleden, is veranderd  door o.a. de invoering van de landbouw en industriële revolutie. Ons lichaam is helaas nog niet mee veranderd. Het heeft zich nog niet kunnen aangepassen en daardoor hebben veel mensen last van allerlei mismatchaandoeningen, zoals obesitas, diabetes type 2, hartkwalen, osteoporose en kanker. Lees hier mijn eerdere blog.

    We hebben nu allerlei apparaten in en rond het huis waardoor we geen zware arbeid meer hoeven te verrichten. Op zich prima, maar blijven bewegen is wel essentieel en daar ontbreekt het soms aan.

    Verder is onze voedselvoorziening veranderd. Door landbouw en vervolgens de fabrieken gingen anderen voor ons voedsel zorgen. We hoefden niet meer zelf op zoek naar voedsel en later gingen zelfs de moestuinen op de schop, want we konden immers naar de supermarkt om onze groeten te kopen.

    Helaas wordt er veel bewerkt voedsel in fabrieken gemaakt met te veel suikers, zout en verkeerde vetten. Ons lichaam kan deze bestanddelen niet goed verwerken, mede omdat we nauwelijks bewegen en dat zorgt ervoor dat we dikker worden en allerlei klachten krijgen.

    Oké, ik draaf door. Niet iedereen, maar obesitas is een mondiaal probleem. Ken je de tekenfilm Wall-E? Daar zie je dikke ruimtereizigers die alleen consumeren en niets doen.

    Wat kan jij doen om weer in de pas te lopen met de evolutie? 

    Ik schreef al eerder dat je geen besjes moet plukken, zoals onze voorouders deden. De kans is namelijk groot is dat je er vergiftigd door raakt, want zoveel kennis van de natuur hebben we niet meer.

    Wat dan wel?

    1. Veel meer groenten en fruit eten. Tussen de 400 en 900 gram per dag, biologisch. 
    2. Af en toe vlees, maar dan van bijvoorbeeld koeien die gras hebben gegeten.
    3. Eieren van eigen kippen. Oké, heb je geen tuin, dan heb ik wel een paar eieren voor jou. Eieren van “echte” kippen. Niet van kippen die worden uitgebuit.
    4. Maak je eigen maaltijd, zonder pakjes en voorgesneden groenten. Ik maak bijvoorbeeld zelf mijn chili senza (con) carne met komijnpoeder. Heerlijk en heel makkelijk! Wil je het recept? Laat maar weten.
    5. Drink water en kruidenthee ipv allerlei drankjes met verstopte suikers.
    6. Koop goed brood met volwaardige granen en andere volkoren producten.
    7. NIET roken! Daar heb ik ook al het een en ander over geschreven. Wil je hier meer over weten?

    En vooral:

    BEWEEG! Iedere dag weer. Heb je een zittend beroep? Loop dan tussendoor even en strek je benen. Je weet het; we hebben 206 botjes, niet voor niets gekregen van ons mam.

    Heb je er hulp bij nodig? Ik hoor het graag. Begin in ieder geval al met een dagboek bijhouden van wat je per dag eet. Daar kan ik wat mee.

    Ik wens je een heerlijke en voedzame ontbijt, lunch en avondeten, Mieke de Vriend

    Praktijk voor Voetreflextherapie en Coaching, Sprang-Capelle

    •  

Mieke de Vriend

Ik neem je mee in allerlei tips en adviezen over gezondheid. Gezondheid is een belangrijke basis in ons leven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Abonneren om mijn blogs