Menu

Gezondheid

Informatie

Gezondheidstips week 2, bloemen

En? Lukt het al een beetje met de tips van week 1, van Andrew Weil; Optimaal gezond in 8 weken? Eet je al wat vaker vis? En hoe smaakt de broccoli? Gebruik je al vitamine C?  Dat kan in deze tijd sowieso geen kwaad, dus… De tip van de bloemen zal niet moeilijk zijn, toch? Heb je bij het nakijken van je voorraadkast, ook direct de kastjes schoon gemaakt? 2 vliegen in één klap! Haha..

Oké, ik begrijp dat teveel informatie ook teveel kan zijn om aan te pakken. Kies er de tips uit die voor jou te volgen zijn. Ik vind het prima. Bij ons staat broccoli in ieder geval al iedere week op het menu. Ik ben een echt vis…., dus vis eten is voor mij geen straf. Net als lunch nog 2 haring gegeten. Heerlijk. 

Voor die bloemen kijk ik manlief aan. Nee hoor, ik ben geëmancipeerd. Ik koop ze gewoon zelf en in de zomer pluk ik ze uit eigen tuin. Op naar week 2…

Week 2:

  1. Wees eens kritisch op het water dat je drinkt. Smaakt het teveel naar chloor? Ik heb een lange tijd een Britafilter gebruikt. Je proeft het verschil. Het is helaas in de vergetelheid geraakt. Ik ga er maar weer eens mee beginnen. Je kunt ook eens bij het waterbedrijf navragen wat er allemaal in jouw drinkwater zit.
  2. Meer volkorengranen eten. Er zitten ten eerste meer vezels in die belangrijk zijn voor je spijsvertering. Oké, ik eet dan wel minder koolhydraten, maar wanneer ik bijvoorbeeld rijst eet, dan in ieder geval de volkoren versie. Jouw bloedsuiker zal minder snel stijgen in je bloed met volkoren producten en daar is je lichaam heel blij mee.
  3. Japanse of Chinese groene thee is gezond. Groene thee bestaat uit ongefermenteerde bladeren en bevatten daardoor meer catechinen. Catechinen verlagen het cholesterolgehalte, hebben een antibacteriële eigenschappen en bevorderen de afbraak van vetten. Ik ben op zoek naar goede groene thee. Zodra ik dat gevonden heb, zal ik het melden.
  4. Eén capsule met verschillende soorten caroteen per dag, een anti oxidantencombinatie met lycopeen, bètacaroteen, luteïne en zeaxanthine. Deze stoffen zitten in “gekleurde” groenten en zijn heel gezond. In ieder geval voor je ogen. Denk maar aan de worteltjes..Lycopeen zit in tomaten en die zou de kans op prostaatkanker verkleinen. Oké, ik heb dan wel geen prostaat, maar mijn man wel.
  5. Verleng de dagelijkse wandeling tot 15 minuten. Misschien wandel je in deze periode al langer. Vooral doorgaan daarmee. Wacht dan niet tot week 8.
  6. Ga eens vaker de natuur in en geniet van de schoonheid van de natuur.
  7. Probeer een dag te “nieuwsvasten”. Het geeft rust en je wordt niet bang gemaakt door alle slechte berichten. 
  8. Ga door met de ademhalingsobservatie van 5 minuten. Weil vindt de ademhaling een van de belangrijke items in zijn progamma en aangezien we het toch de hele dag moeten doen, kan je er net zo goed het beste van maken. Bewust ademen. Wie doet dat tegenwoordig nog? 

Succes!

Mieke de Vriend

Mieke de Vriend

Ik neem je mee in allerlei tips en adviezen over gezondheid. Gezondheid is een belangrijke basis in ons leven.

One Response

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Abonneren om mijn blogs