Menu

Coaching

Informatie

Digitale detox, Friendly Reflex

Ben jij verslaafd? Dan ben jij toe aan een digitale detox….. Kijk jij ook een paar keer per uur op jouw telefoon om te zien of je berichtjes hebt ontvangen of dat iemand je berichtje leuk vindt? Grijp jij ook bij iedere piep naar je telefoon om te zien wie iets heeft gestuurd? Geeft jouw schermtijd ook aan dat je te vaak op social media zit? Of vinden jouw kinderen dat? Zit jij ook met enige regelmaat naar zielige filmpjes te kijken van zielige hondjes of naar heroïsche reddingsoperaties van dieren? Dan wordt het tijd om eens kritisch naar jouw “kijk” besteding te kijken. Word je bewust van je kijkgedrag en probeer onderstaande tips eens uit.

Maar laat ik eerst eerlijk zijn. Sinds dat ik meer posts plaats op social media gerelateerd aan gezondheid, voetreflex en coaching en daarover blogs schrijf, is mijn schermtijd omhoog gegaan. Ik heb nog geen vierkante ogen, maar ik zal ook mijn tijd beter moeten gaan bewaken. Anders gaan mijn kinderen van 15 en 18 jaar mij vertellen dat ik vierkante ogen heb ipv andersom. Ik heb als verantwoorde ouder ook mijn opvoedkundige plicht…..Toch?

Wat krijg je er voor terug als je minder op je telefoon zit? In ieder geval meer tijd voor leuke dingen die er toe doen. Je productiviteit gaat omhoog! Je kan je aandacht beter houden bij het “echte” werk. Je concentratie verbetert. Volgens onderzoekers slaap je beter omdat je brein minder prikkels hoeft te verwerken en je brein niet afgeleid wordt door extra prikkels. Wanneer je laat op de avond op je telefoon zit, gaat je melatonine minder goed werken. Melatonine is het “slaaphormoon”. Het zorgt dat je rustiger wordt en je klaar maakt voor het slapen.

Hoe kan je ervoor zorgen dat de verleiding minder wordt om steeds naar je telefoon te grijpen?

  • Zet de notificaties uit. Zo zal je niet bij iedere piep naar je telefoon grijpen.
  • Zet hem op stil en ook niet trillen. Zo wordt je ook niet in de verleiding gebracht.
  • Vooral niet op je slaapkamer leggen! Een slaapkamer is bedoeld om te slapen….
  • Kijk op vaste momenten naar berichtjes. Bijvoorbeeld 5x op een dag op afgesproken tijden ipv 5 x per uur.

Heb je hulp nodig? Bel mij dan niet, want ik hoor het toch niet….Grapje.

Je begrijpt het al, door niet afgeleid te worden hou je enorm veel tijd over! Wat ga je met die tijd doen? Lekker naar buiten en bewegen…..We hebben immers niet voor niets 206 botjes.

Ik wens een trilloze dag, Mieke de Vriend

Praktijk voor Voetreflextherapie en Coaching, Sprang-Capelle

Mieke de Vriend

Ik neem je mee in allerlei tips en adviezen over gezondheid. Gezondheid is een belangrijke basis in ons leven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Abonneren om mijn blogs