Menu

Beweging

Informatie

Hou houd je je brein scherp

Hoe houd jij je brein scherp?

Merk jij dat ook dat je minder scherp wordt? Dat je soms niet meer op een naam kan komen? Of waar je sleutels liggen? Wanneer heb ik voor het laatst…..? Vul het zelf maar in.

Ik begin het zelf in ieder geval te merken. Zeker met een paar “jonge” kinderen in huis die zo snel zijn in van alles. Moeders wordt iets minder scherp. Uit gemak vraag ik regelmatig aan hun of zij iets voor mij willen oplossen met het internet en allerlei knopjes, maar ik kan het beter zelf uitvogelen. Blijkt…

Ik kan allerlei excuses gaan zoeken, maar laten we eerlijk zijn: ik ben geen 20 meer.

Overgang, drukte met van alles, lesgeven, behandelen, blijven lezen voor mijn werk, onderwerpen bedenken voor mijn blogs om over te schrijven. 

Ken je de term: What fires together, wires together? Wat min of meer betekent dat wanneer je de boel aan de praat houdt, dat het dan connectie maakt en je dus min of meer scherp blijft. Wat kan jij doen om scherp te blijven? Ik heb het voor je uitgezocht en hopelijk helpt het jou ook. Wees zelf ook creatief, dat houd je ook scherp!

  • 30 minuten per dag bewegen. Volgens Erik Scherder is bewegen een hele belangrijke. “Dat komt doordat de activiteit van de hippocampus, een hersengebied, toeneemt bij meer lichaamsbeweging”, aldus  Scherder. Sport of fitness mag ook, zolang je hartslag maar iets versnelt.
  • Een nieuwe taal leren. Ik ga eindelijk aan mijn cursus Italiaans beginnen…
  • Hoge bloeddruk en een te hoog cholesterol kunnen ook schade geven aan je hersenen. Let dus op je voeding.
  • Wees matig met alcohol.
  • Goed kauwen zorgt voor een betere doorbloeding in de hersenen. Let eens op hoe vaak je kauwt op een hap. 
  • Memory spelen.
  • Dansen en nieuwe danspasjes leren zonder op iemands tenen te trappen.
  • Jezelf uitdagen met een hobby.
  • Je tanden poetsen met je “andere” hand.
  • Dagelijks opschrijven waar je dankbaar voor bent.
  • Vette vis eten voor de omega 3 vetzuren. De hersenen bestaan voor een belangrijk deel uit vetten en omega 3 is een goede voedingsstof voor de hersenen.
  • Meditatie om rust te creëren.Weet je niets over mediteren, lees mijn andere blog.
  • Voldoende slaap. Slaap je slecht? Denk dan eens aan voetreflextherapie…..

Ik wens je veel fires, Mieke de Vriend

Praktijk voor voetreflextherapie en coaching, Sprang-Capelle

Mieke de Vriend

Ik neem je mee in allerlei tips en adviezen over gezondheid. Gezondheid is een belangrijke basis in ons leven.

One Response

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Abonneren om mijn blogs